کاربران همستر نقرهداغ شدند
به گزارش خبرنگار اقتصادی معاصر؛ طبق وعده تیم «همستر کامبت»، ایردراپ این پروژه تلگرامی در تاریخ ۲۶ سپتامبر اجرا شد و توکن «همستر» در صرافیهای ارز دیجیتال عرضه شد، با این حال، پس از ناامیدی و اعتراض کاربران در پایان فصل اول، قیمتگذاری نیز موج جدیدی از شگفتی و اعتراض را بهوجود آورد.
این توکن پیش از رویداد ایردراپ در بازار پیشعرضه بین ۰.۰۸ تا ۰.۱۰ دلار ارزشگذاری شده بود، اما پس از قیمتگذاری رسمی، به طرز ناباورانهای پایینتر از قیمت پیشعرضه ارائه شد. در ابتدا ۰.۰۱۲ دلار قیمتگذاری شد و پس از مدتی تا حدود ۰.۰۱۶ دلار افزایش یافت، اما با فشار فروش کاربران، به ۰.۰۰۷۷ دلار کاهش پیدا کرد.
در روزهای اخیر، همستر نشان داد که رویدادهای ناامیدکننده همواره از ابتدا همراه پروژه بوده و تا پایان نیز ادامه داشته است. اواسط بازی و در اوج جذب مخاطب، خبر اختلاف بین تیم و سرمایهگذاران نگرانی گستردهای ایجاد کرد. با این حال، پس از رفع این مشکل، کورسوی امیدی در دل کاربران روشن شد. اما پس از پایان فصل اول و حذف گسترده کاربران با عنوان متقلب و تقسیم ناعادلانه توکن به باقیمانده کاربران ناامیدی نسبت به آینده این پروژه افزایش یافت و پروژه وارد فاز جدیدی شد.
حال با قیمتگذاری ناچیز توکن، تلاش چندماهه کاربران با نتیجهای دلسردکننده همراه شد. بسیاری از کاربران پس از حذف گسترده بازیکنان در فصل اول، به نشانه اعتراض کمپینی تشکیل داده و اقدام به تحریم «همستر» کردند. آنها از بازی خارج شده و تمامی شبکههای اجتماعی مرتبط با پروژه را ترک کردند. پس از قیمتگذاری توکن، تعداد بیشتری به این کمپین پیوستند. در این شرایط، نمیتوان آینده روشنی برای این بازی تلگرامی متصور شد، بهطوری که بسیاری از افراد حاضر به ادامه بازی و شرکت در فصل دوم نیستند.
موفقیت پروژههایی مانند «همستر» به پشتوانه جامعه کاربران است و با از دست دادن این جامعه، پروژه به پایان خود میرسد. بدون اعتماد کاربران، «همستر» نمیتواند به بلوغ و شکوفایی برسد و اگر تیم سازنده برنامهای خارقالعاده برای بازپسگیری اعتماد کاربران و تقویت جامعه خود نداشته باشد به پایان راه رسیده است. این اتفاق نه تنها برای «همستر» بلکه برای دیگر پروژههای تلگرامی مبتنی بر ارزهای دیجیتال نیز عواقب بدی به همراه خواهد داشت.
پس از پروژه موفق «نات کوین»، موج زیادی از کاربران تلگرام به سمت این بازیها جذب شدند. بازیهای کلیکی یا «تاپ تو ارن» مبتنی بر وب ۳، اما تجربه تلخ «همستر» باعث بیاعتمادی گسترده نسبت به این گونه پروژهها شده است و نمیتوان آینده روشنی برای آنها در نظر گرفت. تیم سازنده بازی «نات کوین» در پستی تلگرامی به تیم «همستر» طعنه زده و غیرمستقیم موفقیت پروژه خود را یادآوری کرده است و بازیهای زیرمجموعه «نات کوین» مانند «لاست داگز» و «نات پیکسل» را جدا از پروژههایی مانند «همستر» دانسته است.
در نهایت، پروژههای مشابه «همستر» همیشه وجود داشته و خواهند داشت، اما این بازیهای نوظهور نمیتوانند همیشه نتیجهای مانند «نات کوین» داشته باشند و نمیتوان به آنها به عنوان منبع درآمدی مطمئن اعتماد کرد. تجربه نشان میدهد که بسیاری از پروژهها به دلیل مشکلاتی مانند مدیریت نادرست و عدم شفافیت در عملکرد، موفقیت چندانی ندارند. از دست دادن اعتماد کاربران میتواند عواقب جدی برای این پروژهها داشته باشد، زیرا پلتفرمهای وب ۳ و بازیهای بلاکچین به مشارکت فعال کاربران وابستهاند.